Dag.05. Vad är kärlek?

Utdrag ur Nationalencyklopedin

Någon på en gång uttömmande och allmänt accepterad definition av kärlek kan knappast ges. Kärlek kan uppfattas utifrån olika aspekter, den världsliga och den religiösa, utan att de ska uppfattas som varandra uteslutande kategorier.

Vad jag tror

Kärlek mellan två människor är något som uppstår då man finner ömsesidigt samförstånd och upplever att ens hjärtan slår i samma takt. När man finner att denna andra människa är rakt igenom god och fylld av något gott och att dens sinnen appelerar till en själv. Man upplever det som att allting är enkelt och självklart, man kanske upplever att ödet har bestämt så, att det fanns en mening, att man var skapta för varandra. Jag tror att upplever man det så är det riktig kärlek men jag tror inte för den skull att det är så, saker är inte förutbestämda. Dessutom finns ju den mer villkorslösa kärleken, den som SKA finnas mellan en förälder och ett barn. Som förälder utgör sig den starka kärleken i att  man får starka känslor så fort man ser sitt barn första gången och man känner instinktivt att detta liv ska jag förevigt beskydda. Som barn handlar det om att man känner den ultimata tryggheten hos sin förälder, det är den som ska beskydda en från allt ont och det är den som har alla svar, det är den som ger tröst och varma ord. Så ska det vara om verkligen vore mest optimal.

Kommentarer
Postat av: Johan

Mycket fint skrivet älskling!

2010-12-05 @ 11:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0