Feminism

Jag är emot all form av separatistisk verksamhet. Jag är inte en sådan som tycker det är helt okej med det ena men inte det andra. Jag vill inte att kvinnor ska ta över världen och peta ner männen bara för att vi kvinnor varit förtryckta i en herrans massa år och nu ska "ge igen".  MEN jag är också helt övertygad om att det aldrig kommer ske, eftersom männen ÄR det priviligierade könet i samhället, vare sig man vill eller inte så är det så. Även om det samtidigt är väldigt olika från person till person. Många kvinnor har det bättre än många män, många män mår sämre än många kvinnor. Jag är emot extrem grabbighet, eller emot och emot, jag gillar det inte. Jag gillar inte heller extrem tjejighet. Kort sagt, jag gillar inte när kvinnor och män förväntas agera på ett visst sätt bara för att de är kvinnor respektive män. Så många gånger som jag förväntats vara rädd för spindlar, rädd för att bli tjock, älska smink osv i all oändlighet. Och alla förväntar sig att Johan, min sambo, ska hålla på ett fotbollslag eftersom han är kille. Ingen ställer mig den frågan. Jag gillar inte stereotypt tänkande och stereotypa könsroller.
Samtidigt tycker jag att könskvotering kan vara okej, därför att på det sättet kan vi långsamt luckra upp vissa saker tills en vacker dag det inte behövs någon könskvotering längre för att vi har kommit förbi problemen. Ponera (heter det så?) att en man söker sig till ett typiskt kvinnodominerat yrke, förmodligen har han högre eller lika högt intresse av det hela än en random kvinna, därför att han har vågat sig till att söka någonting som inte förväntas av honom. Han har inte blivit rädd att anklagas för fjolla eller pervo eller något annat. En kvinna likadant, hon har inte varit rädd att kallas manhaftig. Många kvinnor är nog dock inte lika rädda att kallas manhaftiga som män att kallas fjolliga.
Likafullt är jag för att det ska finnas skillnader. Skillnader attraherar. Men det är skillnad på skillnader och skillnader, vi kan lära av varandra och det tycker jag är charmigt: "Jasså du tänker så, aha, så kan man ju också tänka". Istället för " Typiskt jävla tjejåsikt". Eller något annat.
Det SKA finnas positiva skillnader, inte negativa.
Är ni med på hur jag menar ?
Jag försöker iallafall komma fram till någonting här.
Det blir mer inlägg av den här typen det är jag övertygad om.
Tycker ni att jag osar dubbelmoral ?
Jag har anklagats för det förr, men jag håller inte med.

Kommentarer
Postat av: Essa

Jag håller med dig om nästan allt. Men inte om kvoteringen. Jag tycker den är fel åt alla håll. Jag skulle inte vilja ha ett jobb pga. mitt kön för då är det som att säga att man tror att jag ska tillföra vissa egenskaper för att jag är kvinna och det är väl det vi vill komma ifrån. Jag vill få ett jobb för att jag är mest lämpad. Samma åt andra hållet såklart, jag vill inte bli förbisedd för ett jobb för att jag är kvinna i ett kvinnodominert yrke. Visst är det bra med blandade personalgrupper men inte genom kvotering. Vi måste ändra synen på jobbval redan i förskolan, det får väl ta tid då men jag hatar vekligen kvotering.

2011-04-29 @ 09:44:20
Postat av: Anna

Haha, har du varit och blivit inspirerad av min blogg? :P

2011-04-29 @ 17:24:11
URL: http://annarank.blogg.se/
Postat av: Anonym

kvotering handlar inte om att du som kvinna ska få ett jobb på bekostnad av en man som är bättre lämpad! kvotering handlar om att om det står mellan dig och en man och ni har samma meriter och kvaliteer, så ska du få jobbet för att kvinnor är underrepresenterade på arbetsplatsen!

2011-04-30 @ 12:40:34
Postat av: Malin

Japp. Och skulle det vara första alternativet skulle jag inte vara för.

2011-05-01 @ 20:22:58
URL: http://uddatjejen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0