Fil.kand

Jag har en fil.kand i svenska språket med biämnet kulturvetenskap.
Så står det uttryckligen på både svenska och engelska och det är underskrivet, märkt med "Karlstads universitet" och med "Examensbevis".
Min kompis K tyckte det var konstigt att jag fick en fil.kand i svenska för det fick inte hon i sin examen. Hon fick en lärarexamen samt en fil.kand i historia. Några andra kompisar jag har som också läst svenska har inte heller fått ut en sådan examen, jag har förbryllat mig mycket över det. Nu har S, som är väldigt påläst och tjabba och tjenis med de flesta som jobbar på kau berättat för mig att man inte får lov att ta ut någon fil.kand i svenska för att det inte räknas som ett akademiskt ämne.
Men jag har ju redan gjort det! Jag har ju papprena hemma! Ska dom ogiltigförklaras ? Borde jag inte få någon sorts kompensation om de har lurat mig så ?
Jag känner mig verkligen lurad.
Som jag har glatt mig över den där examen. Så oerhört skönt det kändes att få ut den. Det blev ingen Lärarexamen men åtminstone en fil.kand. Jag hoppade av religionsvetenskapen för att jag inte kunde fokusera min hjärna, trodde det skulle gå bättre med filmvetenskap men det gjorde det inte. Hade massa godkända kurser från tiden innan min hjärna fick spel, trodde jag kunde använda dem till något, och det sa de att jag kunde. Jag trodde på dem.
Vad händer nu ?
Jag hade tänkt göra ett försök att plugga igen, men nu kom jag inte ens på någon kurs jag sökt. Min sjukskrivning kommer förmodligen att förlängas, jag har fortfarande ont, även om det är bättre. Dumt att chansa. Vad händer sedan ? Det vet jag inte. Jag skulle gärna bli bibliotekarie men jag får inte lov att ta mer csn.
Kunde varit värre.
Definitivt.
Men sur och irriterad är jag!

Undrar föressten om jag borde kunna stämma dem på något vis ? Förmodligen inte. Men hade jag inte först, förmodligen felaktigt, fått reda på att jag kunde ha kulturvetenskap som ett andraämne, då hade allting sett annorlunda ut. Då hade jag kanske inte fått den där stressjukan för tre år sedan, förorsakad av att jag hade det mycket jobbigare än alla andra då jag på slutpraktiken skulle praktisera i ett ämne jag aldrig fått praktik i förut m.m. m.m. Självklart finns inte bara en orsak till att det blev som det blev, men hade jag vetat detta med svenskan och allt annat jag fått reda på så kanske jag hade suttit med en lärarexamen idag. Vem vet ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0